joi, 12 decembrie 2013

”Nu vă lăsaţi înrobiți niciodată”

n această toamnă scriitorul Ion Druţă a revenit acasă. Cu această ocazie, la
Casa Radio a companiei TeleRadio Moldova a fost organizată o întâlnire a
prozatorului cu tinerii care îi apreciază opera.
Când am păşit în studioul literar-dramatic de la Casa Radio am simţit energia
copiilor care abia aşteptau să adreseze întrebări şi să le fie potolită setea curiozităţii.
La început de dialog, tinerii l-au întrebat pe artistul condeiului despre anii copilăriei
şi despre amintirile legate de aceasta.
Aşa am aflat cu toţii că scriitorul Ion Druţă nu a avut o copilărie în care să se
facă simţită prezenţa reţelelor de socializare şi nici de prieteni virtuali nu a avut
parte. A avut un trai modest, în care pâinea cu magiun şi ceaiul erau un lux. Rugat
să facă o comparaţie între perioada în care a crescut el şi cea în care se dezvoltă
copiii de astăzi, prozatorul a povestit despre greutăţile prin care a trecut el şi familia
lui: „Pe când învăţam eu, pe strada unde trăiam era glod... Dar aveam noroc de
şcoala care nu era departe de casă şi-atunci când tatăl meu se ducea la fântână, mă
lua în braţe, ca să mă lase şi pe mine la şcoală. Noi, la vremea noastră, nu ştiam ce-i
un burete de şters tabla, nu aveam caiete. Erau vremuri grele, în care mergeau
desculţi copiii, iar mâncarea nu era pe săturate. La şcoală învăţam lucruri simple,
folositoare în viaţă, spre exemplu cum se leagă un cal şi altele. ”
Scriitorul Ion Druță la Casa Radio,TRM
Întâlnirea elevilor cu scriitorul a fost un motiv de bucurie pentru mulţi dintre cei care au crescut cu operele lui Ion Druţă. „Operele sale
mi-au conturat o imagine despre sufletul și mintea ce le-a dat naștere. M-am alăturat tinerilor dornici de a-l cunoaște mai îndeaproape pe
scriitorul Ion Druță, pentru că eram curioasă să descopăr în ce măsură coincide gîndurile sale cu cele pe care le-am dedus eu din scrierile
lui.”, a spus Cristina Voroneanu, elevă în clasa a 12-a, a Liceului Teoretic „Mihai Viteazul”.
Întrebat de unde izvorăşte inspiraţia şi frumuseţea frazelor, artistul a menţionat că ea vine din lucruri imprevizibile: „De unde vine
creaţia şi pentru ce vine... e foarte greu de spus. Se întâmplă aşa că te urmăreşte un chip, o idee şi atunci tebuie să scrii... În general creaţia e
un lucru complicat”.
Din vorbă în vorbă şi făcând câte un popas în fiecare perioadă a vieţii sale, autorul şi-a amintit de munca sa de jurnalist, ce a constituit un
începutul al carierei.
Sriitorul evită să vorbească despre plecarea sa la Moscova, menționând doar că a fost un fapt trist, cauzat de unele presiuni. A dorit să creeze
fără limită și a vrut să vadă Moldova de la distanţă, iar acest fapt nu l-a îndepărtat deloc de țara sa: „Eu nu m-am simţit niciodată plecat
definitiv din Moldova... Dar pentru a scrie liber despre Moldova, trebuie să fii înafara ei, departe de casă”.
Acum, prozatorul chiar de ar vrea, nu mai poate simți depărtarea de țară. Internetul nu-i este străin, accesează pagini pentru a se informa.
Cu toate acestea, consideră că tinerii ar trebui să învețe să facă lucruri și fără calculator: ”În viață trebuie să știți să faceți ceva cu mâinile”.
Șirul povețelor a continuat cu îndemnul la lectură. După spusele scriitorului, cărțile bune sunt cele care ne dezvoltă capacitățile și fiecare
dintre noi ,individual, decide cum să-și schimbe destinul: ”Omul singur e mai deștept... în haită nu mai e la fel”.
La sfârșitul dialogului scriitorul a venit cu un sfat pentru toţi tinerii care îi
ascultau cu ochii larg deschişi fiecare cuvinţel: „ Să nu vă lăsaţi înrobiţi... să nu vă
lăsaţi conduşi de nimic, niciodată... până şi dragostea, pasiunea poate fi o formă
de robie”. Aceasta a fost fraza care i-a făcut pe adolescenți să mediteze.
„Omul liber poate crea, poate atinge scopuri, poate fi stăpân al sentimentelor
sale. Un rob nu are drepturi...” a comentat Daniela, una dintre participantele la
discuție.
La finele serii, cei prezenţi au făcut fotografii alături de prozator şi au primit
autografe.
Alina Găină

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu