miercuri, 4 decembrie 2013

Frumusețea plaiului miorotic

Moldova este o țară cu tradiții. Locul unde
istoria încă se zbuciumă între malurile celor
două râuri care străbat teritoriul țării noastre.
Încât și cei care pleacă în străinătate, s-ar
întoarce la frumusețea plaiului mioritic.
Cele patru anotimpuri ale anului îmbracă
Moldova în straie diferite. Fiecare perioadă a
anului are farmecul ei ce conturează imaginea
țării noastre. Iarna este anotimpul tradițiilor și al
balanțului anual. În primăvară, Moldova miroase
a petale de trandafir și a nectar de floare de
salcâm. Vara nu poate veni fără zumzăit de albină
și fără mireasma siropului de fructe. Iar toamna...
Toamna este anotimpul când sunt pline cămările de bunătăți. E timpul ploii de frunze multicolore şi a ploii
adevărate, reci şi plângăcioase. În toamnă, Moldova miroase a gutuie coaptă şi a mere dulcii. Şi parcă istoria tradiţiilor se apropie mai mult
de noi în această perioadă.
Asistând la „Ziua vinului” sărbătorită de satele din raionul Hânceşti, am surprins sufletul moldovenilor. Spiritul ce încă ne mai aduce
concetăţenii de peste hotarele ţării.
Gabriela Parfene este o tânără care a crescut în Moldova. Acum a plecat în Rusia. Acolo urmează o facultate, muncește, dar nu uită de
meleagurile pe care a copilărit: „Mi-e dor de tot ce are Moldova! Mi-e dor de oameni, de liniștea pe care o resimt acolo! Când sunt în
Moldova mă simt liberă, mă simt acasă”.
Am dorit să aflu şi părerea celor de peste Prut. Mihai Stanciu este jurnalist și locuiește în orașul București. Întrebându-l ce părere are
despre frumusețea și mândria țării noastre, Mihai mi-a spus: „Republica Moldova trebuie să se mândrească cu limba română, e lucrul cel
mai important. E admirabil faptul că românii din stânga Prutului nu și-au pierdut identitatea după anul 1812. Trebuie să recunosc că nu știu
foarte multe despre tradiții, dar simt că nu e foarte diferit de ceea ce văd aici. Totuși, în Moldova, tradițiile se păstrează mai bine. Voi sunteți
ceva mai conservatori. Ospitalitea voastră mi se pare cea mai de preț tradiție.”
George Leonte este și el din România. Învață la Liceul Teoretic Alexandru
Ioan Cuza din Iași, este unul dintre cei mai buni programatori români, dat fiind
faptul că a creat limbajul de programare Zara++ și a obținut premii
internaționale. Despre Moldova din stânga Prutului are doar impresii bune:
„Moldova are atâtea lucruri cu care se poate mândri. În primul rând e faptul că
tradiția moldovenilor e neschimbată de secole. Este o țară care s-a opus valului
englezificării. Am o colegă din Republica Moldova și sunt mândru de acest
lucru. Noi, românii din partea aceasta, avem multe de învățat de la semenii
noștri de peste Prut care,ei spre deosebire de noi, nu au uitat de unde au plecat.
Ospitalitatea moldovenilor mă impresionează.”
Dincolo de mândria Moldovei, de aspectele ei frumoase, țara noastră are și
părțile ei triste. Cei care trăiesc în Republica Moldova sunt nemulțumiți... Ei
apreciază valorile naționale, dar sunt supărați de probleme cu care se confruntă zilnic: „ Sunt frumoase tradițiile noastre, dar văzând corupția,
sărăcia și nedreptatea de aici, alegem să plecăm. Nu e mai ușor, dar e o încercare. E greu să-ți crești copiii aici.”, mi-a spus Nicoleta Sârbu,
locuitoare a orașului Chișinău.
Imaginile surprinse caracterizează specificul țării noastre. Ele povestesc despre mândria țării noastre, care într-o zi senină de toamnă,
umbrește orice urmă de supărare.
Alina GĂINĂ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu