miercuri, 11 decembrie 2013

Fenomenul studenților basarabeni...

Pentru tinerii din Republica Moldova, România a devenit treptat o țară de vis. Chiar dacă conducerea țării se ocupă de reformele din
învățămînt, o mare parte din tinerii basarabeni aleg totuși să-și continuă studiile în România. În fiecare an, în ultima parte a lunii iulie, o
Comisie mixtă soseşte în Republica Moldova oferind posibilitate tinerilor să se înscrie fără a se mai deplasa în România. Două tinere
basarabence plecate în România să-și urmeze visul sunt: Moldovan Cristina din raionul Anenii Noi, care-și continuă studiile la Liceul
Teoretic ,,Andrei Mureșanu’’ orașul Brașov și Toma Romanița din orașul Ungheni, care studiază la UNATC din București cu care am stat
de vorba în scopul de-a descoperi mitologia plecării, ele ne-au dezvăluit cum e să fii student și licean în România.
-Ce v-a determinat să alegeți studiile din România?
Moldovan Cristina:,,Să-mi fac studiile în România m-au determinat posibilitățile și ușile care mi se deschid după finisarea liceului aici. Am
avut un impuls puternic și din partea părinților, cărora le mulțumesc din suflet pentru sprijinul și încrederea acordată. Desigur,am avut parte
și de unele cuvinte calde din partea profesorilor liceului unde mi-am facut studiile gimnaziale.’’
Romanița Toma: ,,Decizia de-a face studiile în România a fost una spontană, fiind luată cîteva săptămîni înainte de data admiterii. De ce?
Pentru că toată viața am dedicat-o artei , iar oportunitatea de-a studia la UNATC din București mi s-a părut perfectă pentru dezvoltarea mea
profesională atît în domeniul actoriei cît și în cel al muzicii.’’
Ce dificultăți a-ți întîlnit aflîndu-vă acolo?
Moldovan Cristina:,, Cînd începi o viață nouă și mergi spre un drum necunoscut întîlnești multe dificultăți pe plan social si moral. Cazi, te
ridici și mergi mai departe. Ca orice om am avut parte de multe cotituri, coborîșuri și dificultăți. Mi-a fost mai greu să mă adaptez cu noul
accent si cu un nou anturaj. Am avut gînduri și presupuneri despre liceu,colegi și viitoarea mea viață din cămin, dar temerile au trecut si
acum îmi amintesc de ele cu zambet pe buze...’’
Romanița Toma ,,Nu pot să zic că am întîlnit dificultăți majore. Mi-a fost greu la început din cauza accentului moldovenesc pentru că acolo
se cere să vorbești corect limba română,dar cred ca deja nu se pune această problemă la mine. ‘’
Care sunt diferențele dintre învățămîntul de aici si cel din România?
Moldovan Cristina :,,În unele aspecte se sesizează o diferență dintre învățămîntul românesc și cel din Republica Moldova . În România,se
observă o altă abordare din partea profesorilor și o altă relație dintre elev-profesor; sunt aplicate alte tehinici de predare. Aici procesul de
invățare,e mai accesibil fiindcă atunci cînd se folosesc instrumente digitale tema se însușește mult mai rapid.’’
Romanita Toma ,,Sincer nu știu ce să zic pentru că nu știu cum se face actorie la noi la Chișinău, nu știu care sunt cerințele profesorilor și
cum se desfășoară la noi orele de canto, de balet, de dicție.’’
Ce ar trebui să schimbe Ministerul Educatiei pentru ca tinerii să-și continue studiile în Moldova?
Moldovan Cristina :,,Învățămîntul din Moldova este în urmă cu vreo cîțiva zeci de ani față de ce se întîmplă în alte țări dezvoltate, din
cîteva perspective.Sistemul statului nu este ancorat în ceea ce înseamnă lumea reală, există prea puține partenerite între universități cu cele
din străinătate. Astfel, sunt lipse de investiții pentru încurajarea noilor generații.’’
Romanita Toma : ,,Este o întrebare cu du te – vin-o luînd în considerare ceea ce se întîmplă la noi în țară.Ca să existe schimbări în
Ministerul Educației ar trebui să se facă modificări în toate domeniile,ceea ce mi se pare imposibil de realizat la momentul dat. ‘’
E mai costisitor sa fii student in Romania?De ce?
Moldovan Cristina: ,, Studiile din România, necesită un buget mai mare decît cele din Moldova. Sunt alte orașe,alte licee,altă cultură; se
deschid noi posibilități ,o altă lume.Începi să înțelegi alte concepte și capeți o altă viziunea asupra lumii.’’
Toma Romanita: ,, Eu zic că da pentru că România face parte din UE. Iar un student, indiferent unde se află la Chișinău sau București vrea
să-și permită să se distreze, să ducă un mod de viață decent,să manînce bine.Este un avantaj faptul că avem majoritatea studenților basarabeni
bursă dar si faptul că mulți dintre noi reușesc să se și angajeze.Oricum sprijinul părinților este incontestabil pentru noi cei care studiem
acolo.’’
Un sfat pentru liceenii care urmeză să-și aleagă unde vor continua studiile...
Moldovan Cristina: ,,Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să vezi foarte departe.’’
Romanita Toma: ,, Cred că în primul rînd trebuie să-și dorească să studieze în România și să fie conștienți de faptul că nimic nu e usor în
viață.Dar dacă ești perseverent, ai un scop bine stabilit, știi ce vrei să obții, atunci ușile ți se deshid. Trebuie doar să bați.’’
Fiind întrebată dacă dupa finisarea studiilor revine în Moldova, Romanița ne-a răspuns: - Sinceră să fiu,dat fiind faptul că ceea ce fac eu la
București ,adică actorie, este un domeniu care încă nu este bine conturat în Republica Moldova nu cred că viitorul meu se leagă de casă.
Studiile demonstreaza ca 82 la sută din studenţii moldoveni bursieri care îşi fac studiile în România, după absolvire rămân acolo sau pleacă
în alte ţări. Doar 18 la sută se întorc în ţară şi îşi găsesc un loc de muncă Printre personalităţile din Republica Moldova cu studii în România
se numără Dorin Chirtoacă primarul Municipiului Chişinău;Dorin Drăguţanu guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei; Alexandru Tănase
preşedintele Curţii Constituţionale; Loretta Handrabura viceministrul Educaţiei; Andrei Popov viceministrul MAEIE.
Anișoara Crețu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu