miercuri, 11 decembrie 2013

Bestseller.md – 2 ani de inovații pe piața cărții electronice

Începînd cu 1 ianuarie 2012, tinerii din Republica Moldova, România și românii de pretutindeni au
posibilitatea să procure online cărțile dorite prin intermediul librăriei online Bestseller.md. Am stat de vorbă cu
fondatorul și directorul site-ului care ne-a povestit cum a fost creat și cum funcționează. Află ce oportunități îți
pune la dispoziție Bestseller.md în interviul de mai jos.
Cum s-a născut idea creării Bestseller.md?
Ideea a apărut în anii de facultate. Încă pe atunci mi-am notat mai multe idei de afaceri.
Am analizat avantajele și dezavantajele lor. Cel mai mult m-a entuziasmat ideea creării unei
librării online.
-
De cît timp ați avut nevoie ca să o realizați?
- Am început să lucrez la bestseller.md din primul semestru de masterat, în august 2011,
și am terminat pe 1 ianuarie 2012, acum 1 an și 10 luni, cînd mi-am lansat afacerea. În acest
răstimp am lucrat la partea tehnică și crearea relațiilor cu editurile. La moment, colaborăm cu
toate editurile din Republica Moldova și din România.
Ați avut dificultăți la crearea site-ului?
-
Neîncrederea furnizorilor a fost cea mai mare problemă pentru noi. Priveau foarte sceptic posibilitatea folosirii acestor tehnologii de
către moldoveni. Am reușit să le depășim prin faptul că le-am demonstrat practic că este posibil. În unele zile primim cîte 30 de
comenzi. Mai avem de lucru și dorim să ajungem, la cel puțin, o sută de comenzi pe zi.
Este mai ușor să creezi și să întreții o afacere pe internet?
-
La prima impresie, ar părea ușor, deși îți epuizează multe resurse. În special, sunt costisitoare serviciile de programare și întreținerea
tehnică. E mai ușor să deschizi un magazin, dar nu ai posibilitatea să deții mai mult de 5000 de titluri.
Există posibilitatea ca bestseller.md să deschidă și o librărie din piatră și cu adresă?
-
Există, dar cînd vom avea posibilitatea să dispunem de un spațiu larg care să ne permită să depozităm o mulțime de cărți, precum este
posibil pe internet. Cel mai probabil, totuși, este că vom avea un depozit mai mare decît cel actual.
Bestseller.md oferă cărți electronice gratuite. Nu este această oportunitate pentru cititori în detrimentul comercializării cărților tipărite și,
respectiv, dezavantajos pentru afacere?
-
Actualmente, nu ne aduce un venit. Noi suntem cei care investesc în cărțile electronice, pentru că sunt o prioritate pentru noi și vrem
să ne dezvoltăm în această direcție. Coperțile cărților electronice sunt realizate de noi. Oferim gratuit 150 dintre cele 400 de cărți
electronice de care dispunem cu scopul de a apropia cititorii de acest mijloc de cunoaștere. Altfel, cred că puțini dintre ei ar fi dispuși
să achite 30-40 de lei pentru un text pe care îl pot vedea, nu și atinge.
Numele de Bestseller.md presupune că promovează, în primul rînd, cărțile de succes, cu un număr mare de vînzări?
-
Numele site-ului semnifică, de fapt, dorința noastră de a crea din cărțile autohtone bestseller-uri. Noi dorim să-i încurajăm pe
scriitorii autohtoni să le creeze și pe cititori să le citească opera.
De către cine sunt solicitate cărțile voastre?
-
Majoritatea sunt tineri cuprinși între 18 și 34 de ani, dar avem și cumpărători mai tineri sau mai în vîrstă. Peste 70 la sută dintre ei
sunt femei.
Primiți comenzi doar din capitala Republicii Moldova?
-
Nu, peste 50 la sută dintre comenzi sunt din zonele rurale și de peste hotare. Avem cumpărători și din România.
Ați promovat Bestseller.md și peste Prut?
-
Nu dispunem de resurse financiare pentru promovare, dar am reușit să o facem prin atenția pe care am acordat-o platformei astfel,
încît să putem fi găsiți ușor prin căutarea pe Google și nu numai. De asemenea, considerînd că cea mai bună promovare este
deservirea calitativă, ne-am asigurat cu o selecție bună la prețuri accesibile și am avut grijă ca livrarea să fie rapidă. Nu exclud nici
faptul că am fost recomandați. O doamnă din Canada ne-a scris un mesaj de mulțumire că livrarea comenzii a ajuns în doar 9 zile
după solicitare. Ea ne-a mărturisit că e foarte fericită pentru că o prietenă i-a recomandat serviciile noastre.
Ce oportunități are bestseller.md pentru cumpărătorii și cititorii fideli?
3
-
Am creat un program de fidelizare și de afiliere. În funcție de suma comenzilor acumulate, oferim reduceri de 5 și 10 la sută. Toți cei
care cel puțin o dată la 3 luni scriu o recenzie la una dintre cărțile pe care le comercializăm, primesc o reducere de 10 la sută la
procurarea lecturilor dorite. Primul angajat al nostru, dintre cei 8 cu care conlucrez la moment, este și primul nostru cumpărător,
Eugen Burlacu.
Bestseller.md se remarcă prin tendința de a introduce elemente noi: fișiere cu muzică, Anticariat.md ș.a. La ce inovații ne putem aștepta
în viitorul apropiat?
-
Ne propunem să realizăm și comercializarea filmelor, îndeosebi a celor românești și autohtone. Dorim să distribuim și jucării pentru
copii, în primul rind, cele cu caracter educațional, dar și jucării obișnuite, care, de asemenea, sunt foarte importante pentru
dezvoltarea copiilor. Ideea a fost inspirată de numărul mare de comenzi a cărților pentru copii.
De vreme ce ați deschis o afacere care își propune să promoveze lectura, ați citit multe cărți?
-
Nu mai multe ca cititorii înrăiți din Republica Moldova. Nu citesc mai mult de 30-50 de cărți pe an, dar vreau să citesc cu mult mai
mult, cel puțin, 2 cărți pe săptămînă.
Ce carte ați recomanda tinerilor în formare care citesc acum acest interviu?
-
Cartea, care m-a influențat pe mine, este „Secretele succesului”, de Dale Carnegie. De asemenea, un strălucit roman polițist este
„Zece negri mititei”, de Agatha Christie. Dintre cărțile de dragoste și istorii, vă recomand „Cititorul”, de Bernhard Schlink, a cărui
protagonistă este o româncă din Transilvania. După ce îl lecturați, vă recomand să priviți ecranizarea romanului. Rolul principal este
jucat de Elizabeth Kate Winslet, eroina filmului „Titanic”.
Vă mulțumesc mult pentru interviu și pentru receptivitatea de care ați dat dovadă. Am aflat multe lucruri despre care ași vrea
să cunoască și cititorii revistei „Generația cu papioane”. Ideile frumoase pe care le implementați sunt impresionante. Vă doresc și în
continuare să vă bucurați de succes.
Cristina Voroneanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu