sâmbătă, 7 decembrie 2013

AI NOȘTRI TINERI PESTE PRUT

Anual mai mulți tineri din Republica Moldova pleacă în România pentru a beneficia de studii. Am abordat în mai multe
rînduri acest subiect și am încercat să identificăm motivul din care tinerii din Moldova preferă studiile de peste Prut. Faptul că ei se
manifestau destul de activ în țara- mamă i-a motivat să se reunească în anumite asociații și în România, pentru a nu pierde ocazia de
a se implica în diverse activități pentru tineri. Astfel, Asociațiile Studenților Basarabeni sunt destul de populare în rîndurile
studenților care învață în România. Care sunt scopurile acestei organizații și cum activează aceasta am încercat să aflăm de la Maria
Malanciuc.
1. Povesteşte-mi ceva despre tine .
Mă numesc Maria Malanciuc, am 22 ani, sunt din or. Chişinău. Am absolvit Facultatea de Ştiinţe, specialitatea Finanțe- Bănci, iar acum sunt
la masterat la Managment Strategic al afacerilor la Universitatea din Petroşani. Povestea ASBP-ului a început în vara anului 2011, eu făceam
(şi fac în continuare) parte din liga studenţilor. În liga studenţilor din Petroşani deţineam funcţia de reprezentant al basarabenilor. În 2012 în
septembrie am aflat că vin circa 100 de basarabeni pe lângă cei 60 care deja eram). Am hotărât să înfiinţăm o organizaţie care se va ocupa de
studenții basarabeni. Tot anul 2012 am reuşit să ne organizăm şi să facem evenimente, în octombrie 2012 am intrat în Federaţia Asociaţilor
Basarabeni din România, dar oficial cu statut juridic suntem înfiinţaţi din iulie
2013. Oficial sunt președinte şi membru principal fondator de 1 an de zile, iar
ca preşedinte a unui grup de inițiativă- de 2 ani.
2. Care este scopul de bază al ASB?
Scopul asociației este de a asigura și a promova respectarea drepturilor și
libertăților studenților basarabeni din Universitatea din Petroșani.
3. Care este structura organizaţiei?
Organizația are următoarea structură:
1.preşedinte
3.vicepreşedinţi
1.secretar general
4. Cine şi cum poate deveni membru al ASB? Ce condiţii trebuie să
îndeplinească membrii organizaţiei?
Membrii asociației pot fi persoane fizice și juridice care aderă în scris la
obiectivele acesteia și contribuie material pentru atingerea scopului.
ASB Petroșani, serbînd Unirea de la 27 martie
Calitatea de membru al asociației se dobândeşte prin aprobarea cererii de admitere în organizație de către membrii asociației.
5. Povesteşte-mi despre activităţile pe care le desfăşoară sau le-a desfăşurat ASB Petroşani.
Până a fi înființați juridic am avut activităţi:
1 decembrie 2012 am participat la un flashmob cu 14 organizaţii la Alba Iulia.
Pe 27 martie am făcut hora unirii.
7 aprilie am avut o zi de doliu pentru tinerii care au murit în piaţa marii adunări din 7 aprilie 2009.
Înainte de sărbători de Paşti am avut un act de caritate pentru copii nevoiaşi.
1iunie de ziua copiilor am participat la parada poveştilor.
În septembrie (când au venit 90 se studenţi) am avut priectul “adoptă un boboc”, unde pentru studenţii care au intrat la studii în Petroşani: le-
am oferit informaţii pe net despre oraş şi universitate ( am răspuns la întrebările lor), am organizat un autocar cu cursa directă (în oraşul
Petroşani nu avem cursa directă din R.M.), după care le-am făcut un treasurehunt (formând echipe şi făcând punce propuse pentru fiecare
echipă, ei au cunoscut mai bine oraşul, au fost şi premiaţi), a 2 zi după cunoştinţă cu oraşul am organizat şi o excursie în ţara Hațegului la
ruinele Sarmisegetuza. Am participat în studențiadă. De dumica arhanghelilor am împărţit îmbrăţişări gratuite, lansarea primului bal a
bobocilor... În plan avem multe activităţi şi proiecte.
6. Ce te inspiră să activezi în ASB şi să fii un exemplu pentru atâţia tineri?
În primul rând fiind departe de casă să te simţi totuşi ca acasă, să trăieşti din plin viaţa unui student (învăţând, lucrînd, dar şi distrîndu-ne),
să- ţi ocupi timpul liber cu ceva frumos şi interesant, să cunoști o lume nouă , să capeţi o experienţă de a organiza ceva. Şi nu în ultimul rând
să îţi dezvolţi spiritul de voluntar!
7. E greu să motivezi tinerii din ziua de azi?
Da, nu zic că e foarte uşor. Dar motivând să zicem 5 tineri, ei la rândul lor motivează şi restul şi aşa ajungem o echipă mare şi puternică.
8. Organizaţi multe activităţi care au drept scop promovarea românismului. Cât de important e acest lucru pentru voi?
Noi promovăm tradiţiile Moldoveneşti în România şi tradițiile româneşti în Republica Moldova. Este un lucru foarte important, pentru că
vorbim aceeaşi limbă.
9. Ce le-ai spune tinerilor din Basarabia care doresc să-şi continue studiile în România?
Eu le-aş dori să meargă pe calea care au ales şi în cazul în care sunt hotărâţi să vină la studii în
România, să meargă mai departe pe calea respectivă, pentru că este o experienţă şi oportunitate foarte bună în viaţă. Fiind departe de părinţi,
te formezi deja un om matur care care va şti ce şi-ar dori în viaţă. Şi dacă vine la studii în România să nu uite şi de unde a plecat.
Îți mulțumim foarte mult!
6


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu